• Logowanie
    Logowanie
  • Rejestracja
0
Koszyk
Koszyk
info: Twój koszyk jest pusty!
Kategorie produktów

Blog

Logo na odzieży firmowej – jakie przepisy regulują oznakowanie ubrań dla pracowników?

Czym jest odzież firmowa?

Co zalicza się do odzieży firmowej? Kategoria ta jest dość obszerna — obejmuje ona np. takie ubrania jak spodnie robocze, koszulki, bluzy typu polar, kurtki softshell czapki oraz każdy element ubioru, który jest wykorzystywany podczas wykonywania pracy. Taka odzież może mieć na celu, ale nie musi, poprzez różnego rodzaju oznaczenia, pomóc w kształtowaniu wizerunku przedsiębiorstwa. Odzież robocza z logo firmy jest przydatna również np. w dużych placówkach, pomagając w odróżnieniu personelu od klientów czy rozróżnieniu pracowników należących do poszczególnych działów.

Odzież firmowa (odzież robocza). Co na ten temat mówią przepisy prawne?

Na początek warto przyjrzeć się zapisom z Kodeksu pracy, które opisują obowiązki pracodawcy w związku z zapewnieniem osobie zatrudnionej odzieży roboczej. Stosowne zapisy można znaleźć w art. 237 ustawy Kodeks pracy:

"§ 1. Pracodawca nie może dopuścić pracownika do pracy bez środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, przewidzianych do stosowania na danym stanowisku pracy.
§ 2. Pracodawca jest obowiązany zapewnić, aby stosowane środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze posiadały właściwości ochronne i użytkowe, oraz zapewnić odpowiednio ich pranie, konserwację, naprawę, odpylanie i odkażanie".

Jak zatem się okazuje, przepisy dotyczące prawa pracy nakładają na przedsiębiorcę obowiązek, jakim jest zapewnienie odzieży roboczej. Ubrania firmowe powinny być odpowiednie do specyfiki danego stanowiska pracy. W przepisach tych nie ma jednak żadnych zapisów związanych ze sposobem, w jaki należy nakładać logo czy inne grafiki firmowe na odzież roboczą. W zasadzie, nie ma też żadnych zapisów, które nakładają taki obowiązek na pracodawcę lub zakazują mu podobnych praktyk.

Należy jednak trzymać się pewnej ogólnej zasady: otóż, odzież robocza, na której nadrukowuje się lub nakleja logo, nie może stracić swoich cech funkcjonalnych. Zgodnie z przepisami odzież powinna zostać opatrzona oznaczeniem CE (jest to symbol potwierdzający, że dany produkt został dopuszczony do obrotu na terenie państw członkowskich Unii Europejskiej), a jeśli jest to konieczne, również oznaczenia informujące o tym, że ubranie:

  • ma właściwości elektrostatyczne,

  • chroni użytkownika przed chemikaliami czy zagrożeniami termicznymi.

Logo na odzieży firmowej – od ogółu do szczegółu

Na rynku działają firmy, które różnią się między sobą pod względem profilu działalności, a co za tym idzie – potrzeb, jakie mają pracodawcy w zakresie stroju firmowego dla swoich pracowników. Taki stan rzeczy oznacza, że stworzenie przepisów, które będą regulować działania wszystkich firm w tej kwestii, jest właściwie niemożliwe. W efekcie, każdy pracodawca powinien – w regulaminie pracy opracowanym dla swojego przedsiębiorstwa (zakładu) - przedstawić charakterystykę stroju firmowego oraz tego, jak wygląda oznakowanie firmy roboczej (zarówno oznaczenia dotyczące tego, czy odzież ma np. właściwości elektrostatyczne, jak i na przykład miejsce, w którym znajduje się logotyp firmy).

Logo na odzieży firmowej a przepisy - podsumowanie

Logo na odzieży firmowej to prosty, acz skuteczny sposób na poprawę rozpoznawalności marki. Taką odzież nosi bowiem pracownik, a przecież to właśnie personel ma styczność z klientami podczas codziennej pracy. Oczywiście, podczas podejmowania decyzji o umiejscowieniu logo trzeba brać pod uwagę nie tylko kwestie estetyczne (aczkolwiek są one ważne), ale także to, czy logotyp w danym miejscu nie utrudnia wykonywania obowiązków przez pracownika (przykładowo, nadruk może osłabić np. wodoodporność czy wiatroszczelność odzieży BHP). Rzecz jasna, logo na odzieży firmowej to nie jedyna kwestia, którą pracodawca powinien mieć na uwadze podczas doboru ubrań dla swojej kadry. Oprócz tego konieczne jest zapewnienie, by noszenie takiej odzieży nie było uwłaczające dla osoby zatrudnionej (a zatem, nie może być to np. zbyt kusa spódniczka).